Južna Koreja zabranila mobitele u školskim učionicama širom zemlje
Južna Koreja donijela je zakon kojim se zabranjuje korištenje mobitela i pametnih uređaja tokom nastave u školama – postavši tako posljednja zemlja koja je ograničila korištenje telefona među djecom i tinejdžerima, piše BBC.
Zakon, koji stupa na snagu od sljedeće školske godine u martu 2026., rezultat je dvostranačkog napora za suzbijanje ovisnosti o pametnim telefonima, budući da sve više istraživanja ukazuje na njezine štetne učinke.
Zakonodavci, roditelji i učitelji tvrde da korištenje pametnih telefona utječe na akademski uspjeh učenika i oduzima im vrijeme koje su mogli provesti učeći.
Zabrana ima svoje skeptike, uključujući učenike, koji propituju kako bi funkcionirala, njezine šire implikacije i rješava li temeljni uzrok ovisnosti.
Prijedlog zakona uvjerljivo je usvojen u srijedu poslijepodne, sa 115 glasova za od 163 prisutna člana.
Većina južnokorejskih škola već je uvela neki oblik zabrane pametnih telefona. I nisu prve koje su to učinile.
Neke zemlje poput Finske i Francuske zabranile su telefone u manjem opsegu, primjenjujući ograničenje samo na škole za mlađu djecu. Druge poput Italije, Nizozemske i Kine ograničile su korištenje telefona u svim školama.
No, Južna Koreja je među rijetkima koje su takvu zabranu uvele u zakon.
Djeca ovih dana "jednostavno ne mogu ispustiti svoje pametne telefone iz ruku", kaže Choi Eun-young, majka 14-godišnjaka u Seulu.
No, nisu samo djeca u pitanju. Gotovo četvrtina od 51 miliona stanovnika zemlje previše ovisi o svojim telefonima, prema vladinom istraživanju iz 2024. godine. No, ta se brojka više nego udvostručuje - na 43% - za one u dobi između 10 i 19 godina. I raste tokom godina.
Više od trećine tinejdžera također kaže da se muče kontrolirati količinu vremena koju provode pregledavajući videozapise na društvenim mrežama. Roditelji se boje da im to smeta u svemu ostalom što bi mogli raditi sa svojim vremenom.
„Kad idu u školu, trebali bi učiti, ali i graditi prijateljstva i sudjelovati u raznim aktivnostima. Pa ipak, ne mogu se usredotočiti na te stvari“, kaže gđa Choi. „Čak i kada razgovaraju s prijateljima, brzo se vraćaju svojim telefonima, a to naravno ometa i učenje.“
Neki roditelji, poput Kim Sun, čije dvije kćeri idu u osnovnu školu, također su zabrinuti zbog maltretiranja na društvenim mrežama, gdje „djeca međusobno razmjenjuju oštre uvrede“.
Iako zabranjuje korištenje telefona samo tijekom nastave, zakon daje nastavnicima ovlasti da spriječe učenike da koriste svoje telefone u školskim prostorijama. Također traži od škola da educiraju učenike o pravilnoj upotrebi pametnih uređaja.
Postoje neka izuzeća. Zakon omogućuje učenicima s invaliditetom ili posebnim obrazovnim potrebama korištenje pomoćnih uređaja i dopušta korištenje u obrazovne svrhe ili u hitnim slučajevima.