Neočekivan uzrok tragedije: Sjedište pilota uzrokovalo smrt 270 ljudi!
Preliminarna istraga pada aviona Boeing 787 kompanije Air India, koji se srušio nedugo nakon polijetanja iz Mumbaija ka Londonu, donijela je šokantne nalaze – mehanički kvar na pilotskom sjedištu doveo je do nesreće u kojoj je poginulo više od 270 ljudi.
Let AI-171 pao je svega nekoliko sekundi nakon uzlijetanja, a ključni detalji otkriveni su zahvaljujući crnoj kutiji – kombinaciji snimača leta (FDR) i audio zapisa iz kokpita (CVR).
Mehanički kvar koji je uzrokovao tragediju
Nesreća se dogodila u fazi rotacije, kada avion prelazi iz kretanja po pisti u penjanje. Prema preliminarnom izvještaju indijskog Odjela za istragu zrakoplovnih nesreća (AAIB), sjedište pilota je iznenada skliznulo unazad zbog kvara na mehanizmu za zaključavanje.
Ta nagla promjena položaja uzrokovala je da težina kapetana slučajno povuče poluge za potisak motora u neutralni položaj, čime je došlo do naglog gubitka snage.
Kopilot je pokušao intervenirati, ali nije uspio nadjačati silu kapetanovog tijela koje je bilo pritisnuto unazad.
Sekunda po sekunda: Šta kaže crna kutija
+12 s: Avion počinje rotaciju – sjedište pilota naglo se pomjera unazad
+15 s: Potisne poluge se povlače, kopilot viče: “Potisak se smanjuje!”
+18 s: Panika u kabini, kapetan pokušava da preuzme kontrolu
+26 s: Kopilot ponovo pokušava pojačati potisak, ali avion gubi uzgon
+38 s: Udara u studentski dom u blizini aerodroma
Šta je uzrokovalo kvar?
Nesrećno pilotsko sjedište bilo je na servisu samo 11 dana ranije zbog problema s podešavanjem. Međutim, nakon popravke nije provedena nikakva funkcionalna provjera.
Tehnička inspekcija olupine pokazala je slomljene sigurnosne igle u mehanizmu sjedišta.
Globalna reakcija i posljedice
Nakon preliminarnih nalaza, uvedene su vanredne mjere:
FAA (SAD) i EASA (EU) naložile su hitne inspekcije svih pilotskih sjedišta na Boeing 787 modelima – u roku od 72 sata
Air India prizemljila je 12 sličnih aviona iz predostrožnosti
Boeing je najavio nove sigurnosne mjere u dizajnu sjedišta i otporu poluga potiska (primjena planirana u 3. kvartalu 2026)
Konačni tehnički izvještaj bit će objavljen 30. jula 2025, a u avgustu je zakazan međunarodni samit o avijacijskoj sigurnosti na kojem će se analizirati i sistemski aspekti ovog propusta.