POSTOJI LI 2. STRANA MEDALJE I ŠTA JE NATJERALO DJEČAKA DA SVE ZAVIJE U CRNO? Roditelji su bili ponosni na njega

Region
POSTOJI LI 2. STRANA MEDALJE I ŠTA JE NATJERALO DJEČAKA DA SVE ZAVIJE U CRNO? Roditelji su bili ponosni na njega
-

Šta je natjeralo dječaka da izvrši masakr na Vračaru pitaju se mnogi, dok smo zavijeni u crno.

Tragedija koja se dogodila u školi na Vračaru zavila nas je u crno i natjerala da se zapitamo kuda ide ovaj svet. Upiremo prst jedni u druge tražeći krivca, a ne shvatajući da smo svi kao društvo zakazali i da smo odgovorni za sunovrat.

Dječak koji je počinio masakr izjavio je da je psihopata, a mnogi ga nazaivaju monstumom uspostavljajući mu razne dijagnoze. Ali, šta je zapravo suština problema i da li postoji druga strana medalje?

Njegove komšije ističu da je u kraju važio za veoma vaspitanog dječaka koji je uvijek bio spreman da pomogne. Takođe, govori nekoliko jezika, ide u školu glume, muzičku školu, trenira više sportova, postiže najbolje rezultate na takmičenjima i odličan je đak.

Oni koji poznaju njegovu porodicu kažu da su dječaka vaspitavali najbolje što mogu, a osim toga, intelektualci su. Informacija da su njegovi roditelji veoma uspješni ljekari i da su orazovani, dočekana je na nož. Zbog čega? Zbog toga što, vlada uvreženo mišljenje da su djeca obrazovanih roditelja uzorna i uspješna, a od njih se mnogo i očekuje. Takođe, mnogi vjeruju da roditelji jureći karijere zapostavljaju decu i da im se ne posvećuju dovoljno.

Stručnjaci vjeruju da upravo uspješni roditelji imaju prevelika očekivanja od djece, što može biti kontraproduktivno.

Psiholog Milica Savić prije nekoliko godina govorila je na temu ambicija, a možda se upravo u tome krije srž problema.

- Nezdrava ambicija uspjeh pretvara u opsesiju. Čovjek ne bira sredstvo za postizanje cilja, koristi i zlostavlja druge, čime ih povrjeđuje. Zacrtane ciljeve prate nerealna očekivanja, pa osoba postaje nezadovoljna. Pošto je postigla ono što je zacrtala, ona ne može da uživa u svom uspjehu i dostignuću!

- Ambiciozni roditelj deci naglasi značajan uspjeh. Pokazuje da se dolazi do sopstvenim zalaganjem i trudom. Nastavlja aktivnosti koje djeca sama započnu i dozvoljava izbor. Ne forsira uspjeh po svaku cijenu. Međutim, u današnje vrijeme često čujemo roditelje da „taksiraju” djecu sa jedne aktivnosti na drugoj. Dobro je da djeca ispituju različite aktivnosti, ali ih pustite da sami biraju i prihvataju odgovornost za svoje izbore. To ne znači drugu krajnost: da se dijete tjera da narednih godina dana ide na tu aktivnost. Ponudite da do kraja mjeseca izdrži, pa ćete ponovo pričati da li da nastavite. Pratite djetetova interesovanja.

Šta se dešava kada djetetova uspješnost postaje uslov da bude voljeno?

– Želela bih da još jednom istaknem da dilema između sreće i uspeha ne bi trebalo postoji! Kada roditelj povezuje djetetu uspješnost sa pravom da bude voljeno čini štetu djetetu. Kao i roditelj koji projektuje svoje neostvarene ambicije na decu. Kod pretjerano ambicioznih roditelja uspjeh je uslov koji dijete treba da ispuni da bi bilo voljeno ili poštovano. Osnovno dječje pravo je da bude dijete. Razvoj podrazumijeva postepeno sazrijevanje djeteta. U toku tog sazrevanja dete se interesuje za različite sadržaje. Zadatak roditelja je da upozna i prati sklonosti svoje djece, da podstiče radoznalost i samostalnost - rekla je doktorka za dnevnik.rs.

Dečak koji je počinio zločin istakao je da je bio izopšten, te da se osjećao odbačenim, a to takođe može dati odgovor na mnoga pitanja.

Osim što je sve nas zavio u crno, uništio je i svoj život, a umjesto da osuđujemo jedni druge treba dobro da se zamislimo i nađemo način na koji svi treba da se uključimo i preveniramo ovakve pojave. Jer, svi mi činimo jedan sistem koji je po svemu sudeći zakazao.

Novo