Hafiz Špendi Fidani za Novi.ba: Vrijednosti vjere vode čovjeka do istinske sreće i spasa
Hfz. Špendi Fidani rođen je 1985. godine u Sarajevu. Završio je Karađoz-begovu medresu u Mostaru i Fakultet islamskih nauka u Sarajevu. Studijsku 2008/09. godinu proveo je na Institutu Ebu-Nur u Damasku. Od 2011. do 2018. godine bio je imam u džematu Ljubljana – Islamska zajednica u Republici Sloveniji. U oktobru 2014. godine, pred Komisijom Rijaseta Islamske zajednice u BiH, položio je hifz i tako postao prvi hafiz u Sloveniji.
Jedan je od priređivača prve zbrike hadisa na slovenskom jeziku ''Tako je govoril poslanec Muhammed, a.s.'' koju je 2016. godine, izdao Kulturno-obrazovni zavod Averroes iz Ljubljane. Objavio je više radova u ''Amberu'', glasilu Islamske zajednice u Republici Sloveniji. U maju 2017. godine, u izdanju Kulturno-obrazovnog zavoda Averroes, objavio je zbirku hutbi pod nazivom ''Dogovor je pobjeda'', u kojoj prati razvijanje džemata Ljubljana, tokove i procese u Republici Sloveniji te najvažnije probleme i izazove s kojima se mladi ljudi danas suočavaju. Trenutno radi kao Stručni saradnik za edukativne programe u Studentskom centru Islamske zajednice u BiH u Sarajevu. Oženjen je i ima tri sina.
Razgovarao: Mirza Hadžijusufović
(Danas objavljujemo drugi dio intervjua s uvaženim hafizom)
Kako se mi odnosimo prema našem poslaniku Muhammedu, a. s.? Da li ga dovoljno poštujemo, te koliko ljudi se trude sprovesti u praksu njegove savjete i hadise?
Hafiz Fidani: Postoji divan primjer, itekako poučan, kada je Božiji pejgamber Muhammed, a.s., sjedio sa svojim ashabom Ebu-Bekrom, r.a., pa je naišao jedan od glavešina i počeo ružno govoriti o Božijem Pejgamberu. Nakon što je završio s vrijeđanjem, Božiji Pejgamber mu je kazao: U pravu si! Te riječi su pogodile Ebu-Bekra, r.a., pa je počeo govoriti o vrlinama Božijeg Pejgambera i milosti koja im je ukazana njegovim poslanstvom. I njemu je Božiji Pejgamber kazao: U pravu si! Tada zbunjeni Ebu-Bekr, r.a., upita: Kako da smo obojica u pravu? A Božiji Pejgamber, a.s., mu odgovori: ’’Ja sam poput čistog ogledala. Ko god u mene pogleda, sebe će vidjeti!’’
Sunnet u smislu vrijednosti i ideala koje je svojim životom Muhammed, a.s., ostavio kao emanet ali i kao vjersku obavezu da slijedimo, su najbolje ogledalo muslimanima - kako na zajedničkom tako i na pojedinačnom planu. Što smo pravedniji to smo bliži Sunnetu. Što smo odgovorniji to smo bliži Sunnetu, itd…
Čini mi se da je muslimansko ogledalo danas u dobroj mjeri prljavo pa ne vidimo sebe dovoljno čisto na njemu. Ramazan je, ali rekao bih i okolnosti fizičke izolacije, izuzetna prilika da očistimo to ogledalo. Ne treba kriviti ogledalo ako nam se ne dopada to što na njemu vidimo. Zapostaviti svoje duhovno stanje u pojedinačnom slučaju i zapostaviti čovjeka kao Božije stvorenje u zajedničkom smislu dovode do prljanja ogledala. Ako ne vodimo računa da očistimo svoje duše od svih negativnosti onda ne možemo ni vidjeti tu ljepotu koju je vidio Ebu-Bekr, r.a. Naša mržnja, ljubomora i oholost zaklanjaju nam tu ljepotu ili nam je čak prikazuju kao ružnoću, jer toliko čovjek bude sobom zaslijepljen!
Mi često zaboravljamo da drugi kroz nas upoznaju i na neki način formiraju stav i o Muhammedu, a.s. Često imam dojam da smo ga izdali i da nismo razumjeli suštinu njegovog puta već oponašamo neku formu koja zadovoljava naše ili nečije interese. Ja sam pun nade u bolja vremena, zbog žara i iskrenosti koju vidim u mladim ljudima, ali trenutno stanje - mislim na razumijevanje Sunneta - je dosta površno.
Često ste nasmijani i širite pozitivnu energiju. Koliko nam pozitivnog nedostaje danas?
Hafiz Fidani: Hvala Vam na lijepim riječima. Bez obzira na veliki broj tumača vjere i velikoj buci koja je danas prisutna, mislim da nam fali pravog i vizionarskog razumijevanja vjere. Ovo što trenutno imamo je uglavnom suhoparno i ne dotiče suštinu današnjih izazova. Još uvijek se više koristimo učenjacima koji nisu živi, nego onima koji su živi. Previše je forme ili čak glume, a malo je istinskih doživljaja vjere. Jedan učenjak je kazao da je iskrenost duša djela. Ako tijelo nema duše onda ono nema nikakve vrijednosti i kopa se u zemlju. Tako i ako neko djelo nema iskrenosti ono nema nikakve koristi i neće postići pravi efekat. Previše je stvari, pa i plemenitih, koje radimo samo radi toga da to neko vidi ili da se negdje objavi.
A vjerujte da od te iskrenosti zavisi i naše duhovno stanje. Ukoliko postignemo iskrenost, bit ćemo zaštićeni od negativnih utjecaja na naše duhovno i mentalno stanje. Ako nismo iskreni onda očekujemo nečiju pohvalu, potvrdu naše vrijednosti ili nagradu. Kada to izostane onda takav čovjek pada u stanja depresije i loših misli. Iskren čovjek zna da nagrada neće izostati, a ne očekuje je od ljudi! Jer se sigurno dobro dobrim vraća - kako Kur’an kaže.
Možete li s nama podijeliti neku uspomenu ili događaj koja Vas posebno veže za ramazan?
Hafiz Fidani: Većinu ljudi na neki način obilježe ramazani u djetinjstvu. Dječija graja i nestašluci bili su sastavni dio teravije. Rado se sjećam teravija kao dijete koje sam klanjao za hafizom Hamdijom Begićem. Uvijek sam se divio njegovom umijeću da tako brzo prouči Fatihu i izazov mi je bio da probam za njim proučiti istom brzinom. Također, među najljepšim uspomenama mi je ramazan koji sam proveo sa djedom na umri. Prelijepi su osjećaji klanjati teraviju u haremima Mekke i Medine. Iftarili smo u haremu i tu ostali do kasno u noć. Ono čega se još rado sjećam jesu iftari i druženja kod velikog broja ljudi koje sam obišao tokom ramazanskih praksi ili kao imam u Ljubljani.
Kako Vi i Vaša porodica provodite ramazan? Postoji li neki adet kojeg se uvijek pridržavate?
Hafiz Fidani: Nisam imao priliku često biti sa porodicom uz ramazan zbog ramazanskih obaveza koja su intenzivna i vrlo često sam bio daleko od porodice. Ovo je ramazan kojeg provodim sa porodicom. Biti sa porodicom u ovim mubarek danima je velika blagodat. Iftari imaju poseban čar u iščekivanju sa djecom. S obzirom da smo mladi roditelji, nastojim zajedno sa hanumom, da nam ibadeti budu naši adeti - a svakako poštujući i ostale adete koje baštinimo našom tradicijom.
Vaša ramazanska poruka čitaocima portala Novi.ba?
Hafiz Fidani: Musliman znači biti predan vrijednostima koje su objavljene u ramazanu u vidu poruka Kur’ana časnog i puta civilizacijskog učitelja Muhammeda, a.s. Savremeni čovjek, zbog velikog izbora i prividne slobode, postao je dobro izbirljiv i izgubio je sabur. Da bismo uživali u nekom plodu treba prvo posaditi pa strpiti se da plod sazrije do konzumiranja. Uistinu, vrijednosti vjere vode čovjeka do istinske sreće i spasa. Međutim, treba prvo posaditi ljubav i dobro u čisto srce, onda se strpiti tj. kontrolisati se i ispravno izazovima odgovoriti do osvjedočenja ispravnosti puta. Vjera nije put magije nego put aktivnosti, truda i rada. Nastojmo biti predani, a ne izbirljivi!
Razgovarao: Mirza Hadžijusufović