Dr hafiz Duranović za Novi.ba: Djecu je potrebno navikavati na namaz zato jer je to vjerska obaveza koja im donosi brojne koristi na oba svijeta
Doktor hafiz Elvir Duranović itekako je poznato lice na ovim prostorima, a mi smo iskoristili priliku i obavili intervju s njim na samom početku svetog mjeseca ramazana. Razgovarali smo o brojnim temama, te ovaj intervju ćemo objaviti u dva dijela.
Razgovarao: Mirza Hadžijusufović
Poštovani hafize, nedavno je objavljena knjiga „Namaz u tradiciji Bošnjaka“, koju ste napisali s koleginicom Sumejom Ljevaković Subašić. Recite nam nešto više o ovom korisnom štivu.
Dr hafiz Duranović: Nakon demokratskih promjena početkom 90-ih godina XX stoljeća i agresije na Bosnu i Hercegovinu našu zemlju zahvatio je val selefizma koji je gotovo sve aspekte islamske tradicije Bošnjaka nenaučno i neselektivno proglasio novotarijama u vjeri. Između ostalog pod lupom selefizma našao se i namaz Bošnjaka čiji pojedini dijelovi su okarekterizirani da nisu po Sunnetu, odnosno da se razlikuju od vjerodostojne prakse Allahovog Poslanika, a.s., što je izazvalo određene zabune među običnim vjernicima.
U knjizi Namaz u tradiciji Bošnjaka kolegica mr. Ljevaković-Subašić i ja naveli smo na stotine argumenta iz Kur'ana i Sunneta Allahovog Poslanika, a.s., koji nedvojbeno pokazuju da je namaz u tradiciji Bošnjaka utemeljen na osnovnim izvorima islama, te da nema mjesta nikavoj sumnji u ispravnost namaza obavljenog na način kako to Bošnjaci već stoljećima čine. Budući da se selefistički kritizerski narativ prema islamskoj tradiciji Bošnjaka zadnjih godina primirio, ali ne i potpuno ugasio, bilo bi dobro da svaka bošnjačka kuća ima ovu knjigu koja nudi potrebne argumente iz Kur'ana i Sunneta o ispravnosti namaza u tradiciji Bošnjaka.
Namaz je stub vjere. Smatrate li da ljudi koji dolaze u džamije dovoljno znaju o samom namazu, tj. da li pravilno izvršavaju svoje obaveze (od samog uzimanja abdesta, pristupanja i nijeta za namaz, oblačenja...)?
Dr hafiz Duranović: Vjerujem da svi Bošnjaci koji su u djetinjstvu išli u mekteb ili su u nekom dijelu života učili od svojih imama kako se klanja namaz posjeduju osnovno znanje o pripremama za namaz i namazu. Kod osoba pak, koje su učile klanjati namaz preko interneta ili čitajući literaturu objavljivanu izvan Islamske zajednice, dakle bez imama, vidljivo je određeno selektivno znanje.
U našim džamijama se mogu primjetiti osobe koje poznaju jedan propis veoma dobro, naprimjer propis obavljanja tehijjetu-l-mesdžida, dobrovoljnog namaza koji se klanja prilikom ulaska u džamiju, ali recimo, propise vezane za ezan i dovu koja se uči poslije ezana, uopće ne poznaju. S te strane, pozvao bih sve Bošnjake da lične zapitanosti i dileme o islamu rješavaju u krugu svog džemata sa svojim imamom i ulemom naše Islamske zajednice.
Je li nevjernik onaj ko ne posti (mjesec ramazan) iz lijenosti, a redovno obavlja namaz?
Dr hafiz Duranović: Mislim da ne postoje osobe koje redovno obavljaju namaz iz uvjerenja da je to vjerska obaveza, a da ne poste mjesec ramazan. S druge strane, čini mi se da je mnogo više osoba koje poste jedan ili više dana ramazana, a u isto vrijeme ne klanjaju propisane namaze. Allahov Poslanik, a.s., kao da je predvidjeo da će ljudi tako postupati kada je rekao da će svi grijesi biti oprošteni onome ko posti mjesec ramazan vjerujući u Boga i računajući na nagradu od Njega.
Onaj ko posti iz nekog drugog razloga imat će ovodunjalučku, ali ne i ahiretsku korist od svog posta. Što se tiče Vašeg pitanja da li je vjernik osoba koja ne izvršava neki obavezni vjerski propis: namaz, post, zekat ili hadž, iz njemu poznatog razloga, naša ulema odgovorila je da se vjernikom smatra svaka osoba koja se osjeća vjernikom i priznaje vjerske obaveze, a da je veliki grijeh te obaveze iz neopravdanih razloga zanemarivati. Nevjernikom se smatra osoba koja se kao takva javno deklariše i poriče obaveznost pomenutih islamskih propisa.
Kako da djeca zavole namaz? Savjeti i preporuke roditeljima.
Dr hafiz Duranović: Lični primjer je najbolji način. Vrlo rijetko se desi da unutar porodice koja vodi brigu o namazu djeca ne klanjaju namaz. Mislim da je pogrešno insistirati da djeca zavole namaz jer to kao vjernici nisu ni dužni.
Djecu je potrebno navikavati na namaz zbog toga što je to vjerska obaveza koja im donosi brojne koristi na ovom i na drugom svijetu. Kroz historiju za Bošnjake je namaz bio i ostao vjerska obaveza koju su kao muslimani dužni izvršavati svejedno bilo im to drago ili ne.
Razgovarao: Mirza Hadžijusufović