Federacija BiH od petka u finansijskom kolapsu
Ustavni sud Bosne i Hercegovine na plenarnoj sjednici, u četvrtak, razmatrat će zahtjev 27 poslanika Predstavničkog doma Parlamenta Federacije BiH za ocjenu ustavnosti izmjena i dopuna Uputstva o postupku provedbe posrednih izbora za tijela vlasti u BiH obuhvaćenih Izbornim zakonom BiH.
Istodobno, u narednom periodu po ovom pitanju očekuje se još jedan sudski postupak, onaj koji je pokrenuo premijer Kantona Sarajevo Edin Forto.
Kanton Sarajevo je podnio tužbu protiv Centralne izborne komisije Bosne i Hercegovine Sudu BiH "zbog nezakonitog Uputstva o izmjeni i dopunama uputstva o postupku provedbe posrednih izbora za tijela vlasti u BiH obuhvaćenih izbornim zakonom BiH".
Učinjeno je to, zbog, kako su naveli, jer je CIK BiH "nezakonitim djelovanjem uskratio pravo Kantonu Sarajevo da umjesto 11 delegata, koliko bi trebalo da ima, u Dom naroda Parlamenta Federacije BiH delegira njih devet".
No, bez obzira na ishod predmeta na Sudu BiH, nakon odluke Ustavnog suda BiH po apelaciji 27 poslanika Predstavničkog doma Parlamenta FBiH na priču o izboru delegata u Dom naroda Parlamenta FBiH bit će stavljena tačka, jer je odluka te pravosudne organizacije konačna i obavezujuća.
Dok se po pravosudnim insititucijama povlače predmeti protiv izmijenjenog Uputstva CIK-a BiH, za koje se u slučaju apelacije Ustavnom sudu BiH tvrdi da je protuustavno zbog primjene popisa iz 2013. godine te načina raspodjele mandata po kantonima, stanje na terenu, po kantonima u FBiH je podijeljeno.
Do sada su samo tri od deset kantona i to Unsko-sanski, Zapadnohercegovački i Tuzlanski kanton izabrali delegate u Dom naroda Parlamenta FBiH.
Ozbiljno se kasni sa izborom delegata u Dom naroda Parlamenta FBiH, jer je taj posao u skladu sa izmijenjenim Uputstvom CIK-a BiH trebao biti okončan do kraja decembra 2018. godine.
U Centralnu izbornu komisiju BiH pristigao je izvještaj o provedenim posrednim izborima u Unsko-sanskom kantonu za delegate u Dom naroda Parlamenta FBiH, a u narednim danima očekuje se i potvrđivanje izbora u tom kantonu.
Centralna izborna komisija BiH do sada je utvrdila rezultate posrednih izbora i dodjelila mandate delegatima u Domu naroda Parlamenta Federacije BiH iz Tuzlanskog i Zapadnohercegovačkog kantona.
Iz Tuzlanskog kantona mandati u Dom naroda Parlamenta FBiH su dodjeljeni iz bošnjačkog naroda Fahrudinu Skopljaku, Senadu Aliću i Dževadu Hadžiću, Borisu Krešiću iz hrvatskog, Slađanu Iliću i Žarku Vujoviću iz srpskog, te Sandri Imširević iz reda ostalih.
Iz Zapadnohercegovačkog kantona mandati u Dom naroda Parlamenta FBiH su dodjeljeni iz hrvatskog naroda Mariji Iličić, Zdravku Bešliću i Tomislavu Mandić.
Do sada su ovjerene kandidatske liste za Dom naroda Parlamenta FBiH iz ukupno osam kantonalnih skupština. Osim Tuzlanskog, Zapadnohercegovačkog i Unsko-sanskog kantona koji je okončao procese izbora, ovjerene su kandidatske liste i iz Zeničko-dobojskog, Hercegovačko-neretvanskog, Kantona Sarajevo, Posavskog i Bosanskopodrinjskog kantona-Goražde.
"Njima su ovjerene liste vraćene da provedu posredne izbore i da zatim Centralnoj izbornoj komisiji dostave rezultate. Rezultati još nisu dostavljeni iz ZDK, KS, PK, BPK i HNK-a", navode u CIK-u BiH.
Istovremeno, Centralna izborna komisija Bosne i Hercegovine do sada nije ovjerila kandidatske liste za Dom naroda Parlamenta FBiH jedino iz Srednjobosanskog i Kanton 10 (Livanjski).
Dom naroda Parlamenta FBiH sastoji od ukupno 58 delegata, njih po 17 u klubovima bošnjačkog, hrvatskog i srpskog naroda te sedam iz reda ostalih.
I kada svi kantoni u FBiH okončaju proces izbora delegata u Dom naroda Parlamenta FBiH u prvom krugu bit će nužno da CIK BiH provede drugi krug s ciljem popune upražnjenih mjesta, jer iz svih kantononalnih skupština u FBiH neće biti izabran dovoljan broj delegata po narodima, jer njihovih predstavnika nema među kantonalnim poslanicima.
I dok se bije pravna bitka oko načina izbora delegata u Dom naroda Parlamenta FBiH, Federacija BiH od petka, 1. februara naći će se u potpunom finansijskom kolapsu.
Federacija BiH se nalazi u krajnje nezavidnoj situaciji i moguće je da dođe do potpune finansijske blokade, jer budžet za 2019. godinu koji je usvojen u Predstavničkom domu Parlamenta FBiH ne može stupiti na snagu bez potvrde u Domu naroda Parlamenta FBiH.
Prve posljedice u obustavi isplata mogle bi se desiti već početkom februara kada prestaje mogućnost isplata obaveza iz 2019. godine. Prvenstveno, jer ne postoji bar odluka o privremenom finansiranju do 31. marta 2019. godine, odnosno za prvi kvartal ove godine.
Istovremeno, OHR, Delegacija EU u BiH, ambasada SAD-a i Njemačke u BiH upozorile su da Dom naroda Parlamenta FBiH u dosadašnjem sazivu nema legitimitet za donošenje odluka pa tako ni potvrđivanje budžeta FBiH za 2019. godinu.
Stari Dom naroda Parlamenta FBiH ne bi mogao zasjedati, a novog nema.
Finansijski vakuum osjetit će svi budžetski korisnici, odnosno bit će obustavljene isplate plaća za januar 2019. godine, naknade boračkim i socijalnim kategorijama, ali i poticaji koji se odnose na poljoprivredu i druge privredne grane.