"Nadležne institucije moraju unaprijediti obrazovanje djece s invaliditetom u FBiH"

Bosna i Hercegovina
"Nadležne institucije moraju unaprijediti obrazovanje djece s invaliditetom u FBiH"
U Mostaru , 27.04.2015. u 12:00 sati je održana pres konferencija na kojoj su predstavljeni rezultati projekta „Analiza politika, efekata, i potencijala inkluzivnog obrazovanja djece sa invaliditetom u Federaciji BiH“

Rezultati projekta "Analiza politika, efekata i potencijala inkluzivnog obrazovanja djece sa invaliditetom u Federaciji BiH" objavljeni su danas na konferenciji za novinare u Mostaru.

Centri civilnih incijativa su izdali saopštenje koje prenosimo u cijelosti.

U toku realizacije istraživanja urađena je analiza zakonskog okvira kojim je definisana obrazovna inkluzija na državanom, a zatim i detaljna analiza spomenutog zakonskog okvira u svakom od kantona FBiH. Uz navedeno, urađena je i kratka analiza reformskih dokumenata koji se odnose na obrazovnu inkluziju, kratka analiza teorijskog pristupa i tumačenja inkluzije, te rezultati dosadašnjih istraživanja. U svakom od kantona realizovane su fokus grupe s predstavnicima: nadležnih ministarstava, pedagoških zavoda/zavoda za školstvo, centara za socijalni rad, predškolskih ustanova, osnovnih i srednjih škola, škola za djecu s posebnim potrebama, nevladinih organizacija koje su uključene u proces inkluzije, korisničkih udruženja (udruženja roditelja), logopeda, defektologa, pedagoga...

Cilj ovog istraživanja je bio kreirati i provesti sveobuhvatnu analizu stanja, efekata i potencijala inkluzivnog obrazovanja u Federaciji BiH i promovisati i zagovarati specifičan "paket" preporuka za sistemska rješenja poboljšanja primjene mjera inkluzivnog obrazovanja, kako bi politike i praksa doprinjeli zadovoljavanju potreba djece s posebnim potrebama, kao i punom provođenju predmetnih zakona i preuzetih međunarodnih normi jednakih mogućnosti i zaštite djece.

Kantonalni zakoni, kao i podzakonski akti u kantonima u kojima su urađeni uglavnom su usklađeni s Okvirnim zakonom o predškolskom odgoju i obrazovanju u BiH, kao i s Okvirnim zakonom o osnovnom i srednjem odgoju i obrazovanju u BiH. Kada kažemo uglavnom mislimo na zaokruživanje pravnog okvira u smislu izrade zakona i podzakonskih akata koji će dati konkretne odgovore na sva pitanja vezana za odgoj i obrazovanje djece s posebnim potrebam na predškolskom, osnovnoškolskom i srednjoškolskom nivou nije završeno. (navedeni zaključci uočljivi su u pojedinačnoj analizi zakonskog okvira u Kantonima)

Uz navedeno, veoma je različita terminologija koja označava posebno izrađene programe za djecu s posebnim potrebama (individualni prilagođeni programi, prilagođeni programi, individualni edukacijski programi). Korištenje neadekvatne terminologije, takođe, nije prevaziđeno, primjera radi u nekim od propisa još uvijek su se zadržali termini "specijalne odgojno-obrazovne ustanove" i sl.

Dostavljeni statistički podaci od kantona su nepotpuni u smislu da pojedini kantoni uopšte nisu dostavili podatke ili su uputili da se spomenuti podaci zatraže od odgojno-obrazovnih ustanova, u smislu da je navedeni broj djece s posebnim potrebama odnosi samo na određeni nivo obrazovanja, te da je broj djece sa posebnim potrebama za pojedine kantone naveden bez klasifikacije prema poteškoći koja je prisutna kod djece (neujednačen klasifikacijski okvir u smislu definisanja vrste poteškoća kod djece sa posebnim potrebama). Važno je istaći i uočljivu neujednačenost u načinu vođenja baze podataka u smislu podataka koji se prikupljaju, kao i u smislu načina i kriterija njihove struktuiranosti i organizacije.

"Nadležne institucije moraju obezbijediti sredstva za obrazovanje djece s posebnim potrebama i njihovo maksimalno uključivanje u redovnu nastavu. Neophodnost asistenata u nastavi, obezbjeđivanje prevoza za učenike sa posebnim potrebama, uklanjanje arhitektonskih barijera u odgojno-obrazovnim ustanovama te obezbjeđivanje svih potrebnih sredstava za rad su obaveze koje se moraju i budžetski prioritetno planirati”, rekla je Dalida Demirović koordinator projekta u CCI-ju.

Centri civilnih inicijativa su implementirali ovaj projekat uz finansijsku podršku Federalnog ministarstva rada i socijalne politike. Analizu u cijelosti možete naći na web stranici CCI-ja  http://www.cci.ba/pubs/1/21/1.html

 

Novo