Vojska Srbije otkrila pravi razlog pada helikoptera: Šok i nevjerica u Srbiji

Aktuelno
Vojska Srbije otkrila pravi razlog pada helikoptera: Šok i nevjerica u Srbiji
Odgovornost za tragediju u Surčinu primarno snosi vođa posade pilot Omer Mehić, navedno je u izvještaju stručne Komisije za osnovno ispitivanje udesa vojnog helikoptera.

Odgovornost za tragediju u Surčinu primarno snosi vođa posade pilot Omer Mehić, navedno je u izvještaju stručne Komisije za osnovno ispitivanje udesa vojnog helikoptera.

U izvještaju Komisija tvrdi se da je otkriveno prisustvo alkohola kod "vođe posade i letača tehničara".

Vojni helikopter je pao u Surčinu 13. marta uveče, kad je poginulo svih 7 osoba koje su se nalazile u letjelici - 4 vojna člana posade, 2 zdravstvena radnika i beba, kojoj je trebalo da bude ukazana pomoć.

Komisija je navela da odgovornost za udes snosi vođa posade helikoptera HT-48, a da dio odgovornosti snose i drugi pilot (kapetan Milovan Đukarić) i letač tehničar u pilotskoj kabini.

"Dio odgovornosti snosi komandant 204. vbr zbog propusta u planiranju i organizaciji leta (general Predrag Bandić), ODT RViPVO zbog propusta u organizaciji i rukovođenju letom. Eventualnu odgovornost kontrolora na aerodromu 'Nikola Tesla' će utvrditi Kontrola leta SiCG na osnovu zahtjeva komande RViPVO", piše u izvještaju, a prenosi "Blic".

U odjeljku "Uzroci udesa (osnovni i drugostepeni)" navodi se da je na osnovu proučavanja svih raspoloživih podataka i okolnosti, Komisija za osnovno ispitivanje udesa zaključila: 

"Osnovni uzrok udesa je ljudski faktor, koji se ogleda u neadekvatnom upravljanju vazduhoplovom u složenim meteorološkim uslovima noću prilikom prilaza za slijetanje na alternativni aerodrom. Posada je najvjerovatnije doživjela prostornu dezorjentaciju kao posljedicu zamora, emocijalne prenapregnutosti i kompromitovanom funkcijom pažnje, usljed čega ne uspijeva da odredi položaj vazduhoplova u prostoru pomoću instrumenata. Prisustvo alkohola kod vođe posade i letača tehničara pojačava prethodne manifestacije", navodi se u izvještaju.

Komisija tvrdi da je drugostepeni uzrok udesa niz propusta u planiranju, organizaciji i rukovođenju letom, jer, navodi se u izvještaju, "osposobljenost i trenaža posade, meteo situacija, mogućnosti vazduhoplova u datim uslovima i obezbjeđenje sletišta nisu bili u skladu sa odlukom za ovako složen zadatak kao i pravilima, propisima, upustvima i naređenjima koja regulišu letenje i upotrebu snaga za hitno reagovanje".

"Takođe, tokom čitavog procesa donošenja odluke i izvršenja leta svi učesnici u procesu realizacije zadatka izloženi su pritisku i očekivanjima hitnosti medicinskog zbrinjavanja djeteta, što se posebno odrazilo na odabir konačne destinacije slijetanja", piše u izvještaju.

Izvještaj na 500 stranica

Vojska Srbije je dan poslije tragedije formirala dvije komisije za utvrđivanje uzroka nesreće. Ministarstvo odbrane saopštilo je ranije da je stručna Komisija je na osnovu svih podataka izvršila analizu i izvela zaključke i sačinila pomenuti izvještaj sa kompletnom pratećom dokumentacijom na oko 500 stranica.

Komisiju su činili pripadnici Ministarstva odbrane i Vojske Srbije iz Vojnotehničkog instituta, Tehničkog opitnog centra, Vazduhoplovno-medicinskog instituta, Komande Ratnog vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane.

Komisija je obuhvatila specijaliste iz oblasti bezbjednosti letenja, održavanja vazduhoplova, planiranja i rukovođenja letenjem, meteorologije, vazduhoplovne inženjere, opitne pilote, vazduhoplovne tehničare za sve sisteme na helikopteru, specijaliste vazduhoplovne medicine i vazduhoplovne psihologije

Novo