Uvoz potapa domaće pivare
Prekomjeran uvoz i praksa pojedinih velikih kompanija da koriste transferne cijene kako bi izbjegle plaćanje PDV-a na punu vrijednost uvezenog piva godinama guše pivsku industriju u BiH i dovode do njenog potonuća, piše Glas Srpske.
Problem domaćoj proizvodnji predstavlja i slaba kontrola uvoznog piva, odnosno neredovno uzimanje uzoraka za ispitivanje, zbog čega postoji i opasnost da na tržištu BiH završava i pivo sumnjivog kvaliteta.
Direktor Sektora privrede Spoljnotrgovinske komore (STK) BiH Ognjenka Lalović ističe da je potrebna pomoć institucija BiH da bi bile eliminisane barijere na tržištu punom primjenom zakonskih odredaba, ali i podizanje svijesti potrošača o kupovini domaćeg proizvoda.
– Pivska industrija u BiH nalazi se u nepovoljnim uslovima i postala je neuravnotežena zbog visoke stope uvoza piva, dok s druge strane izvoz opada – rekla je Lalovićeva.
Uvoz piva u Evropi kreće se ispod deset odsto ukupne potrošnje, a u veoma rijetkim slučajevima prelazi 20 odsto, dok u BiH čini i do 70 odsto od ukupne potrošnje.
– Neobična je i činjenica da znatan udio u uvezenom pivu čine piva srednjih ili niskih cijena, dok su u većini ostalih zemalja uvezena piva viših cijena, iz kategorije premijum piva – navela je Lalovićeva.
Grupacija proizvođača piva i bezalkoholnih pića u BiH Spoljnotrgovinske komore u svojim analizama navodi da vlasti u BiH pri uvozu prekomjernih količina piva, ali i drugih proizvoda ne reaguju i dovele su samo do primjene nepostojećeg zakonodavstva.
Prodaja domaćeg piva od 2012. do 2015. godine bilježi pad od 10.604 hektolitra, a proizvodni kapaciteti su iskorišćeni samo 40 odsto, što je poražavajuće u odnosu na uvoz ovog proizvoda.
– Izuzetak je “Banjalučka pivara”, koja je posljednjih godina povećala proizvodnju i prešla prag proizvodnje od 400.000 hektolitara – istakla je Lalovićeva.
Generalni direktor “Banjalučke pivare” Nikolas Peni naglašava da je ljetna sezona ove godine pogodovala prodaji piva i omogućila im da realizuju svoju ljetnu kampanju, koja je uključivala više promocija i događaja nego ikada ranije.
– Nalazimo se na putu da ostvarimo naš ukupni godišnji plan. Za devet mjeseci ove godine prodato je 370.000 hektolitara piva i ostvaren neto profit od 6,66 miliona KM – kazao je Peni.
Naglasio je da pitanje politike akciza u BiH predstavlja najveći rizik i prijetnju poslovanju “Banjalučke pivare”.
– Pivare u BiH bore se protiv dodatnog povećanja akciza, jer vjerujemo da za to nema nikakvog opravdanja. Ako na kraju dođe do novog povećanja akciza, ono će imati devastirajući efekat na pivsku industriju u BiH i neće dovesti do ubiranja dodatnog novca, kako se to očekuje – naveo je Peni.
U Spoljnotrgovinskoj komori naveli su da sve proizvodne kompanije, pa tako i pivare u BiH, imaju veliki značaj.
– Postoji direktni značaj, odnosno kroz zapošljavanje i uplate visokih poreskih obaveza, ali i indirektni kroz angažovanje više stotina domaćih dobavljača – naveli su u STK.