Problem oduzetih vozila ne mogu da riješe deset godina
Savjet ministara BiH duže od deset godina ne uspijeva da riješi problem vozila koja su oduzeta u carinskom postupku, a koja kupe prašinu i propadaju po skladištima i parkinzima koje Uprava za indirektno oporezivanje BiH plaća 48.000 KM godišnje.
Ta vozila uglavnom su oduzimana 2001, 2002. i 2003. godine i Savjet ministra BiH nikako da se izjasni o tom problemu, odnosno da usvoji određene zaključke kojima bi se otvorio put za rješavanje tog problema. Tako je bilo i na juče održanoj sjednici, gdje su se ministri samo upoznali s materijalima i prijedlogom zaključaka koje im je dostavila Uprava za indirektno oporezivanje, a čijim usvajanjem bi se konačno počeo rješavati problem oduzetih vozila.
"Savjet ministara BiH upoznao se s informacijom, ali se nije izjasnio o toj tački, jer će čekati mišljenje radne grupe, koja je zbog tog problema još ranije formirana", rekli su juče u Savjetu ministara BiH. Inače, ta odluka Savjeta ministara o formiranju Radne grupe za utvrđivanje i kompletiranje svih podataka i dokumenata o pravosnažno oduzetim vozilima UIO formirana je u septembru 2013. godine i do danas nije završila posao.
"Rezultati rada ove radne grupe do danas nisu poznati, iako je radna grupa imala obavezu da u roku od 45 dana od dana imenovanja sačini izvještaj o radu i dostavi ga Ministarstvu prometa i komunikacija BiH", navodi se u materijalima, koje je pripremila UIO, a s kojima se Savjet ministara BiH kao i nekoliko godina ranije samo upoznao.
Tim materijalima, odnosno zaključcima, koje je predložila UIO, a na koje je zeleno svjetlo dalo i Ministarstvo finansija i trezora BiH, predviđeno je da vozila koja ne mogu biti stavljena u promet budu reciklirana, odnosno da se pronađe firma koja bi otkupila ta vozila i reciklirala ih, a sva sredstva bila bi uplaćena na jedinstveni račun, odnosno u budžet BiH.
Prema nezvaničnim informacijama, jedan od problema koji bi mogli nastati u vezi s recikliranjem vozila je taj što u BiH praktično nema firme koja može odraditi taj posao s obzirom na to da se u automobilu nalaze opasni materijali koji se moraju uništavati pod posebnim procedurama. Ipak, sve će zavisiti od toga kako UIO raspiše tender, odnosno od uslova koji budu postavljeni u njemu.
Prema ranijim informacijama iz UIO preko 2.600 vozila je oduzeto zbog carinskog prekršaja i ta vozila uglavnom ne mogu biti stavljena u slobodan promet ili prodaju jer ne ispunjavaju tehničke uslove. Jedan od problema zbog kojih pitanje oduzetih vozila nije rješavano ranije je taj što sudovi u postupcima u konačnim presudama nisu navodili šta s njima, odnosno da li da se unište, prodaju ili stave na raspolaganje UIO.
U svakom slučaju, izvori "Nezavisnih" tvrde da ta vozila na kraju moraju biti uništena, samo je pitanje na koji način će to biti urađeno, odnosno da li će UIO vozila prodati po kilogramu ili tržišnoj vrijednosti, što je malo vjerovatno s obzirom na to da su devastirana i da su s njih poskidani dijelovi.
Stikeri od 5. decembra
Savjet ministara BiH zadužio je Agenciju za identifikacione dokumente, evidenciju i razmjenu podataka BiH (IDDEEA) da preduzme aktivnosti iz svoje nadležnosti i do 5. decembra MUP-ovima dostavi naljepnice za registraciju vozila. "Ministarstvo komunikacija i prometa će obavijestiti nadležna tijela za registraciju vozila da se od 5. decembra 2016. godine stavlja van snage instrukcija od 31. decembra 2015. godine, a koja se odnosila na izdavanje potvrda koje su zamjenjivale stikere", saopšteno je iz Savjeta ministara BiH.