SVAKI DRUGI AUTOMOBIL SE NEĆE MOĆI REGISTROVATI: Izglasan zakon, vozači se hvataju za glavu, EVO KOJI AUTOMOBILI SU U PITANJU!

Kiosk
SVAKI DRUGI AUTOMOBIL SE NEĆE MOĆI REGISTROVATI: Izglasan zakon, vozači se hvataju za glavu, EVO KOJI AUTOMOBILI SU U PITANJU!
.

Više od polovine vozila u Srbiji ili čak 1,2 miliona emituje nepropisnu količinu izduvnih gasova, što znači da već najkasnije za dvije godine neće moći da prođu tehnički pregled ako ostanu u takvom stanju.

Ovo je rezultat pooštrenog tehničkog pregleda vozila u Srbiji koji se primjenjuje od 5. jula prošle godine i na kome su kontrolori, između ostalog, beležili emisiju izduvnih gasova na svakom automobilu.

I došli su do zapanjujućeg rezultata - čak 1,2 miliona od ukupno 2,2 miliona vozila zagađuje više od propisanog. Na sreću vlasnika vozila, prekoračenje dozvoljene količine izduvnih gasova zvanično se toleriše do 5. jula 2021. godine, odnosno samo se evidentira, a ne sankcioniše.

granica

Dakle, za dvije godine, kada prestane tolerancija na ovu neispravnost, vlasnik svakog drugog automobila neće moći da registruje svog četvorotočkaša ukoliko ne otkloni taj problem.

Predsjednik Asocijacije uvoznika vozila i delova Miloš Petrović upozorava vlasnike vozila u Srbiji da se na vrijeme pripreme za ovu novinu.

- U maju 2020. stupa na snagu odredba po kojoj će se prekoračenje dozvoljene količine izduvnih gasova sankcionisati, a njena primjena počinje 5. jula 2021. godine. Indikativno je da više od 50 odsto vozila zagađuje više nego što je propisano, a najveći problem su neispravni katalizatori koje mnogi vlasnici ne mijenjaju, već vade iz automobila i bacaju. Ako se ima u vidu da su nam automobili stari u prosjeku od 16,5 do 17 godina, onda ne treba ni da čudi da toliko zagađujemo okolinu - kaže Petrović.

granica

Pored katalizatora, poseban problem kod dizela su DPF ili filteri partikularnih čestica, koji takođe služe za prečišćavanje izduvnih gasova. Međutim, mnogi vlasnici, zbog visokih cijena zamjene, skidaju DPF sa automobila, a nije neuobičajeno da automobili iz uvoza stignu u Srbiju bez njega. Razlog nije samo gašenje zbog kvara, već i to što ga pojedinci skidaju da bi zaradili prodajući keramiku i vrijedne metale iz njega.

Podsjećanja radi, u MUP-u su pred prošlogodišnji početak pooštrenog tehničkog pregleda trogodišnju toleranciju na izduvne gasove pravdali upravo sumnjom na neispravnost izduvnih sistema na velikom broju vozila.

- Mnoga vozila u Srbiji imaju problema sa izduvnim gasovima. Sva ta vozila, a ima ih više od 100.000, ne mogu za mjesec, dva ili šest da se poprave čak i da vlasnici hoće to da učine. Zato smo odlučili da za neispravnost izduvnih gasova i nedostatak katalizatora damo toleranciju od tri godine. S tim što je tehnički pregled obavezan da kaže vlasniku vozila kolika im je vrijednost izduvnih gasova i šta im sve na vozilima nedostaje - istakli su u MUP-u pre godinu dana, a ni slutili nisu da 10 puta više vozila nepropisno zagađuje okolinu.

Inače, ministar za zaštitu životne sredine Goran Trivan nekoliko puta tokom ove godine najavio je ekološke mjere u vezi sa vozilima. Prema najnovijoj izjavi, Srbija bi koliko već sljedeće godine mogla da zabrani uvoz vozila starijih od 10 godina.

kolonevozilagranicahrvatska780x298

- Radimo na tome, i to ne zavisi samo od mene i mog Ministarstva, za to treba da se postigne konsenzus u Vladi. Mene visoko drži svijest da su pojedine zemlje u regionu već zabranile uvoz automobila sa najlošijim motorima. Crna Gora je zabranila uvoz automobila sa motorima euro 3 i 4, BiH sa motorima euro 3. Dakle, nema razloga da mi budemo na repu svega toga i mi već radimo na tome. Ja se nadam da bismo već sljedeće godine mogli da budemo u tome - rekao je Trivan.

Mnogi vozači u Srbiji skidali su neispravne katalizatore ili gasili neispravan DPF, što bi uskoro moglo mnogo da ih košta ukoliko žele da prođu tehnički pregled.

- U zavisnosti od toga da li se radi o kopiji, univerzalnom ili originalnom katalizatoru, cijena je od 8.000 do 50.000 dinara, u zavisnosti od modela automobila. Ugradnja katalizatora košta u proseku od 50 do 100 eura, u zavisnosti da li je katalizator prav ili ugaoni - kažu u jednom od servisa koji se bave ugradnjom katalizatora.

Brojni dizelaši imaju ugašen DPF, a cena njegove zamjene je paprena, od 700 do 2.500 evra, što je u velikom broju slučajeva više od vrijednosti polovnog automobila.

(Novi.ba/Alo.rs)
 

Ne propustite