INTERVJU/Motivacijski govornik i stručnjak za marketing Kemal H. Balihodžić: Nikada se ne zadovoljiti trenutnim pobjedama

Bosna i Hercegovina
INTERVJU/Motivacijski govornik i stručnjak za marketing Kemal H. Balihodžić: Nikada se ne zadovoljiti trenutnim pobjedama
.

Kemal H. Balihodžić je poduzetnik, stručnjak za marketing, motivacijski trener. Direktor je i vlasnik marketing kompanije UpTrend Marketing Solutions sa globalnim sjedištem u Londonu i Sarajevu. Prije toga radio je kao direktor marketinga na Internacionalnom BURCH univerzitetu u Sarajevu gdje i nastavlja doktorski studij. 

Autor je knjige Rođeni za Uspjeh – od aplaudera do aplauza koja je doživjela tri uspješna izdanja.

I pored svakodnevnih obaveza koje ima, našao je vremena da za Novi.ba govori o svom poslovnom putu, vlastitom biznisu, izazovima marketinga u budućnosti, ali i važnosti motivacije.

Intervju možete pročitati u nastavku:

 

Novi.ba: Trudom i zalaganjem pokazali ste da se može uspjeti i u granicama naše zemlje. Koja je najvažnija odlika uspjeha?

Kemal H. Balihodžić: Hvala mnogo, ali ne bih rekao da sam u potpunosti uspio, jer smatram da smo još na početku, tako da ćemo to nazvati pozitivnim početkom ove, nadam se, uspješne priče. Jedna od najvažnijih odlika uspjeha je konstantno tražiti nove izazove i nikada se ne zadovoljiti trenutnim pobjedama. Status quo nije dobrodošao u našem svijetu, a da bismo zadovoljili ambicije i kreirali nešto više potrebno je raditi 10-30% više nego ostali. A vjerujem da se radom može sve postići. Čvrsti sam pobornik one da nema “uspjeha preko noći”, bez mnogo rada, učenja i usavršavanja nećemo doživjeti procvat. Nekad svakako morate imati i sreće, samo što većinom sreća prati one koji mnogo, mnogo rade.

23905675-10209933596087826-7926984184419859657-n

 

Novi.ba: Gdje je započeo Vaš poslovni put i kako je došlo do toga da pokrenete vlastiti biznis?

Kemal H. Balihodžić: Vlastiti biznis? Pa hajde da kažemo sa 11\12 godina kada sam ispred porodične kuce sa prijateljima napravio ‘kućicu’, pokupio sve iz kuće što sam mislio da se može prodati (a da roditelji nisu znali) i prodao iz svoje ‘umjetne’ prodavnice da imamo za roštilja. Reći cemo samo da dobavljači nisu bili sretni (smijeh). Ali, šalu na stranu, pravi put je krenuo kada sam izgubio svoga oca prije par godina i to je mnogo utjecalo na mene jer sam bio nevjerovatno vezan za njega, imitirao sam njega i suštinski samo želio biti kao što je on bio. I sad sam jako osjetljiv na ovu temu. Međutim, u tom trenutku sam odlučio da želim postići nešto čime će on biti ponosan, i da želim kreirati stvari koje će napraviti neku promjenu u društvu.

Odbacio sam strah i disciplinovao se maksimalno da radim i da se školujem. Zatim imao sam svojih situacija, npr. sa 20 sam se oženio, kao student i morao da radim duple smjene i da pišem za medije, tu sam stvorio jaku radnu naviku. Sa 21 sam pokušao sa strancem da otvorim firmu i propala je nakon samo 6 mjeseci, a zatim sam radio na Univerzitetu kao direktor marketinga i komunikacije i maksimalno se predao da iza sebe ostavim nešto učinkovito, a ujedno kreirao mnoga poznanstva koja i dalje kultivišem na dnevnoj bazi.

Nekad u tom periodu smo s par prijatelja pokrenuli kompaniju koja i dalje radi, međutim oni to vode sada. A kada sam odlučio da otvorim svoju firmu, imao sam 25 godina i na nagovor nekih poslovnih saradnika odlucio sam "skočiti". Mogu slobodno reći zavezanih ruku iza leđa i bez apsolutno ikakve predstave kako cu preživjeti prvi mjesec. Sjećam se da sam u prvih 14 dana obavio 47 sastanaka, dok sam pokušao da registrujem kompaniju u Sarajevu. Teže mi je bilo registrovati firmu nego kontaktirati i razgovarati sa 47 firmi!

 

Novi.ba: Marketing mnogi definiraju na različite načine. Koja bi bila Vaša definicija?

Kemal H. Balihodžić: Najjednostavnija definicija je ‘kreiranje potražnje’. Na to mozemo dodati produciranje masivne vrijednosti proizvodima i uslugama i povezivanje sa potrošačima. Ali, mnogo je komplikovanije od toga i ima mnogo elemenata marketinga najbolje prikazano kroz promotivni mix, ali da ne bismo otežali čitanje, ostat ćemo na ovome gore.

18527987-10208574582633339-3484216327134677085-n

 

Novi.ba: Direktor ste i vlasnik marketing kompanije UpTrend Marketing Solutions. Kako izgleda jedan Vaš radni dan? S kakvim se izazovima svakodnevno susrećete?

Kemal H. Balihodžić: Ubjedljivo najveći izazov je ona borba koju vodim sam sa sobom i sa svojim ‘demonima’. Vidite, s jedne strane drago mi je da su neke stvari u BiH postale preko noći ‘cool’ kao sto su startupi, ili držanje seminara ili marketing. Međutim, da ne lažemo ni sebe ni druge, biti poduzetnik, u bilo kojoj industriji i u bilo kojem vremenu nije jednostavno. One ‘bitke’ koje drugi ne žele (ili ne mogu) zauzeti, mi vodimo svaki sat u svakom danu, odatle i dolazimo do riječi poduzetnik. Mnogo je nedoumica, problem finansijskog prometa u BiH, nerazumijevanje poslovnih tokova, deficit u osnovnom marketinskom znanju itd. Međutim, ubijedljivo najveći izazov za mene je kako ostati uspravan, nasmijan, pokušati motivisati ljude oko sebe, ujedno balansirati između uposlenika i porodice, prijatelja itd.

Vjerovatno ne prođe niti jedan dan da ne sumnjamo u sebe, ali ubjeđen sam da postoji zacrtan put za sve nas i da se u životu sve dobro u neka doba vrati. Između ostalog, svaki dan padamo i svaki dan nešto novo naučimo. I jedno i drugo je dio moje svakodnevnice.

 

Novi.ba: Autor ste knjige "Rođeni za Uspjeh – od aplaudera do aplauza", a koja je za kratko vrijeme izazvala veliko interesovanje javnosti. Kako je nastala knjiga, možemo li izvući neku glavnu poruku?

Kemal H. Balihodžić: Knjiga je specifična jer je sastavljena od radionica i svakodnevnih alata za napredovanje. Lahka je za čitati i gledao sam da ciljam na probleme koje mi ovdje imamo za razliku od drugih knjiga ove prirode gdje samo citiraju ‘velike ljude’ iz svjetske historije. Motivisale su me svakodnevne situacije gdje su nas preplavile negativnosti i ljudi različitih uzrasti koji gube vjeru u sebe, sto NIKAD ne smiju uraditi. Stvoreni smo tako da možemo napredovati, ako počnemo sumnjati u to, izgubili smo bitku, a nismo ispalili ni prvi metak. Naročito sam bio razočaran skolskim sistemom i kako ‘ubijamo’ te perspektivne mlade umove sa rigidnim sistemima i klasnom razlikom između profesora i studenta, kao i među samim studentima. Zatim zadovoljavanje pojedinih kolega u svojim poslovnim aranžmanima, jednostavno nisam mogao sa svakim pojedinačno razgovarati, s toga sam se odlučio na knjigu.

Ključna poruka: Motivacija + komunikacija = USPJEH! Ubacio bih ovdje i jednu pod poruku, da samo treba kucati, pa čak i lupati na vrata, bez prestanka, nekad će neko otvoriti i promijeniti vam život.

kemal-h-balihodzic-2-692x360

 

Novi.ba: Smatrate li da se u Bosni i Hercegovini marketingu danas posvećuje dovoljno pažnje? Budući da ste nedavno otvorili i kancelariju u Londonu, možete li nam navesti neke razlike po pitanju shvatanja marketinga između UK i BiH?

Kemal H. Balihodžić: Ne želim biti neiskren i reći da sam ‘majstor’ UK tržišta, ne, još ga ispitujemo, pozicioniramo se i trebat će sigurno vremena dok ne razvijemo svoje poslovne saradnike na jedan ozbiljan nivo. Kao što je to bilo i ovdje svakako. Nadalje, ne, ne posvećuje se ‘ozbiljna’ pažnja, a na to mislim pristupiti marketingu kao cjelini, a ne parcijalno! Čudi me da ozbiljne firme miješaju pojmove marketinga sa reklamiranjem (advertising) ili PR sa ličnom prodajom ili brandingom, sastavnim dijelovima promotivnog mixa. Akademija to nijemo posmatra i žao mi je što se ne uključuje više. Trebala bi se stvoriti jača veza privrednog sektora sa formalnim obrazovnim institucijama. Vidite, u skoro svim imalo ‘većim’ (za BH tržište) firmama proces komunikacije i kanalisanje ključnih marketing poruka i interno i eksterno nedostaje, apsolutno nisu integrisani. Ali da ne smaramo čitaoce, ukratko to su ključni izazovi lokalnih kompanija. Međutim, to je normalna stvar jer su se morali adaptirati za kratak period i gledat ćemo sve više firmi u BiH kako se prilagođavaju novim sistemima. U UK je to apsolutno drugačije, jako veliko tržište, jača finansijska moć, u marketing odjelima imate na desetine ljudi, stručno obrazovanih za te pozicije, proces pregovaranja ima neki sistem, ali također je i konkurencija jako velika. U sportskom žargonu, ubacili smo loptu u šesnaesterac gdje je velika gužva, ako se snađemo i budemo dovoljno fizički i mentalno otporni zabit ćemo taj gol.

 

Novi.ba: Šta su prema vašem mišljenju najvažniji izazovi marketinga u narednim godinama? Šta donosi budućnost marketinga?

Kemal H. Balihodžić: Mnogo novih zanimljivosti. Radi se o nevjerovatno dinamičnom polju i možda pored IT industrije jedno od najdinamičnijih terena za raditi. A jedno prati drugo. Vidite ,sa svakom promjenom u tech-u, mijenjaju se i potrošačke navike, stvara se nova potražnja. Imamo ‘stakleni krov’ koji u svakom trenutku može i hoće pući. Kao prvo, svi su online, 85% svega sto čitamo ili gledamo radimo na mobitelima, do nas dolaze svjetske stvari i svijet odjednom postaje jako mali. Ako mislimo da znamo Facebook, zamislite samo da su zadnjih 6 mjeseci napravili toliko novina u Facebooku, kao i Google-u da ako se ne bavite time 24h na dan ne možete jednostavno ispratiti to. Također, pažnja potrošača je smanjena na 2-3 sekunde, sve se pravi costumer friendly. Proces prodaje je prešao sa koncepta “always be closing” na “always be helping”, video materijali se kreiraju sa aspekta potrošača, nisu “iscenirani” nego prirodni, Youtuberi su zavladali tržištem, VR i AR dominiraju i sve više ćemo gledati web stranice koje imaju interaktivnu AR pozadinu. I još mnogo toga, bit će jako jako zanimljivo.

 

Novi.ba: Često držite motivacione govore. Kako ljudi reaguju na to, koliko im pomaže?

Kemal H. Balihodžić: Imam zadovoljstvo da radim ono što volim, i da na taj način nekome pomognem. U suštini, razlika između nas ili bilo koje druge nacije jeste mentalitet. Amerikanci ulažu u motivaciju ogromne novce, to je multibilionska industrija, dok je kod nas pod uticajem medija, raznih historijskih činjenica toliki naboj negativne energije da dok završite srednju razmišljate po principu ‘ja to ne mogu’ i konstantno sumnjamo dok jedva čekamo da sudimo i da pokazujemo prstima na druge ili okrivljujuci državu. Slušajte, situacija je takva kakva jeste, ili ćemo se uhvatiti u koštac sa izazovima ili ćemo sjesti u ćošak, zapaliti cigaru, mrziti svakoga i cviliti. Nije lahko ‘biti poduzetnik’ i poduzeti nešto. A koliko im pomaze, pa... Presretan sam što dobijam privatno poruke od svih polaznika na konstantoj bazi kako im je taj dan, ili neki trenutak mnogo pomogao, oslobodio strah, probudio neku želju. Samo je bitno konstanto tražiti nove izazove, i pokušati ostvariti one male pobjede, to nam bilda samopouzdanje.

 

Novi.ba: Koje su vaše lične i profesionalne ambicije, gdje vidite sebe u budućnosti?

Kemal H. Balihodžić: Oni koji me znaju bolje, svjesni su da dok god imam zdravlja, neću stati. Bez obzira na nedaće, na jako mnogo neizvjesnih stvari koje se mogu desiti u budućnosti, nisam došao ovdje sa nekom politickom ili krvnom linijom, borio sam se i nastavit ću da se borim. Da li ću zadovoljiti ambicije? Vjerovatno nikad, ali ne mogu promijeniti sastavni dio svoga karaktera. Imam vatru u sebi, imam taj “drive” koji konstantno traži da skočimo u nešto novo i koji mi govori da je sve moguće. Možda će mi trebati više vremena zbog manjka određene  ‘vanjske’ podrške, ali neću prestati tražiti rješenja. Zbog toga sam jako zahvalan Bogu, pa svojoj porodici koja je uvijek uz mene i u teškim trenucima koji samo oni znaju, i bliskim prijateljima koji su vjerovali u mene. Sada imamo i sjajne lokalne partnere/klijente za koje radimo, te se nadam da ćemo nastaviti raditi jer nam predstavlja veliko zadovoljstvo.

 

 

Ne propustite