Znate li ko je bio pilot aviona koji se srušio u Francuskoj?

Crna hronika
Znate li ko je bio pilot aviona koji se srušio u Francuskoj?
Uzroci pada njemačkog aviona u Francuskoj i dalje su obavijeni velikom dozom misterije.

Uzroci pada njemačkog aviona u Francuskoj i dalje su obavijeni velikom dozom misterije.

Kako navode američki mediji, postoji mogućnost da je pilot kompanije German Wings namjerno zabio avion u planinu i tako usmrtio sebe i još 149 osoba.

Za sada je jedino potvrđeno kako je jedan od pilota ostao namjerno zaključan izvan kokpita.

Međutim, misterija je što do sada nisu objavljena imena pilota i kopilota, niti se o njima išta zna.

Veoma je čudna situacija u kojoj zvaničnici kriju imena pilota iz nekog razloga, ali sve su prilike kako je glavni razlog pada aviona bio upravo u pilotima, odnosno u onom što se dešavalo u kokpitu.

Ipak, stručnjak kojeg je kontaktirao Tportal rekao je kako je cijela stvar prilično sumnjiva, obzirom na činjenicu da je zrakoplov padao zadanom brzinom, bez da mu je kontrolni toranj to odredio, a pilot se nije mogao vratiti u kabinu samo ako je njegov kolega namjerno odbio pustiti ga. U pilotskoj kabini postoji prekidač s tri pozicije - otključano, zaključano i neutralno. 

Šifrom se može u slučaju nužde otvoriti vrata izvana, kako bi se moglo pristupiti komandama zrakoplova ako su oba pilota onesposobljena. No, procedura za takvo otvaranje isključuje mogućnost slučajnog zaključavanja - kada se izvana utipka šifra za otvaranje u nuždi, ako pilot ne želi pustiti osobu u kokpit mora namjerno pritisnuti prekidač iz pozicije neutralno u poziciju zaključano, jer se u suprotnom vrata oključavaju nakon 30 sekundi.

Osim prekidača u kokpitu, sustav se sastoji od čak tri vanjske kamere, kako bi pilot imao potpuni pregled prostora pred vratima kokpita. Kako to u praksi izgleda? Kad stjuardesa pozvoni, pilot upali kameru, provjeri i bočne kamere, obrati pažnju na riječi kojim mu se ona obraća - ukoliko odstupaju od prethodno dogovorenih, situacija je sumnjiva.  Dok su vrata zaključana, prekidač je na poziciji 'neutral'. Ukoliko osoba može ući, prebacuje se na 'unlock'. Ukoliko, recimo, teroristi pokušavaju ući preko šifre, pilot prebacuje na 'lock' i blokira ulaz.  Vrata kokpita u Airbusu, inače, drže tri brave, a pilot ima indikaciju koliko brava radi. 

Komentirajući saznanje da se jedan od pilota srušenog Airbusa Germanwingsa nije mogao vratiti u pilotsku kabinu, stručnjak za zrakoplovne nesreće Dinko Vodanović potvrdio je za tportal da su se nova sigurnosna vrata postavila u zrakoplove gotovo svih međunarodnih aviokompanija nakon terorističkog napada na SAD 11. rujna 2001. godine.

Vrata su neprobojna ne samo za metke, već ih se ne može razbiti niti ručnom granatom - da nekim slučajem to netko uspije prošvercati u zrakoplov. 'Ranjivi' trenutak je onaj kad se vrata moraju otvoriti, poput odlaska pilota u WC. Početkom 2014. upravo takvu situaciju iskoristio je kopilot Ethiopian Airlinesa, koji je dočekao da pilot ode na toalet kako bi oteo avion.

Prije 11. septembra 2001., kaže Vodanović, vrata pilotske kabine mogla su se normalno otvoriti izvana. Danas, procedura je takva da pilot koji je ostao u kabini mora prvo pogledati tko kuca na vrata i tek tada donijeti odluku da vrata otvori. Pritom, on vidi ko kuca preko vanjske kamere i na viziru maske, koju na određenim visinama treba staviti na glavu čim ostane sam u kabini kako bi osigurao dotok zraka i normalno funkcioniranje u slučaju da dođe do pada tlaka u kabini. U masku je ugrađen i mikrofon za komunikaciju s posadom i putnicima. 

Je li došlo do puknuća stakla na kabini? Je li pilot dobio infarkt? Te mogućnosti nisu isključene, a takvih je slučajeva već bilo u avionima.

Prema drugom stručnom izvoru tportala, koji je želio ostati anoniman, novim saznanjima potencijalni uzroci svedeni su na svega dvije realne mogućnosti - ili je pilot u kabini dobio infarkt ili je izvršio samoubojstvo. Germanwings, odnosno Lufthansa, u svakom trenutku raspolaže podacima o tome što se događa sa eletroničkim i mehaničkih sustavima u njezinim zrakoplovima, a prema prvim informacijama čini se da nije dojavljen nikakav kvar. 

Inače, predviđeno je da se vrata šifrom otključaju izvana samo ako je prekidač u kokpitu postavljen na poziciju koja to omogućuje - ako je na 'LOCK', ne postoji način ulaska u kokpit. U suprotnom, teroristi bi mogli prisiliti pilota koji je otišao u WC ili stjuardesu da mu otkrije šifru. U Airbusu 330, doznajemo, takvi prekidači mogu se postaviti u tri pozicije: normal, lock i unlock. 

Mogućnost da pilot ostane sam u kokpitu u skladu je sa standardnim sigurnosnim propisima koji se u Evropi primjenuju na nacionalnoj i na EU razini, preko Agencije za sigurnost u zračnom prometu sa sjedištem u Koelnu. Neki avioprijevoznici u SAD-u primjenjuju strože sigurnosne standarde, pa tamo pilot ni kojem trenutku ne može ostati sam u kabini. U trenutku kad drugi pilot odlazi na WC pridružuju posebno angažirani sigurnjaci, piše Tportal. 

Ne propustite