Bio jednom jedan brod: Tužna sudbina nekadašnjeg ponosa YU mornarice (FOTO)

Nostalgija
Bio jednom jedan brod: Tužna sudbina nekadašnjeg ponosa YU mornarice (FOTO)
Ovaj brod pripadao je predsjedniku nekadašnje Jugoslavije Josipu Brozu Titu koji je njime putovao 14 puta i posjetio 18 država.

Istorijat

Brod "Galeb" izgrađen je 1938. godine u italijanskom brodogradilištu Ansaldo Genova pod imenom "RAMB III". U Drugom svjetskom ratu Italijani su ga koristili kao transportni brod, a nakon kapitulacije Italije 1943. zauzeli su ga Nijemci i koristili za postavljanje mina u sjevernom Jadranu. 

galeb9

"Galeb" je 1944. potopljen u riječkoj luci od strane savezničkih aviona, a 1948. iz Jadrana ga je izvukao splitski "Brodospas", nakon čega je brod obnovljen, luksuzno uređen, preimenovan u "Galeba" i predat Jugoslovenskoj ratnoj mornarici.

galeb1

Tito i etiopski car Haile Selassie na "Galebu" ulaze u splitsku luku

Tito je "Galeba" koristio od 1953. godine pa sve do neposredno pred smrt. Zadnji put Tito je bio na "Galebu” 1979. godine. Od 1953. do 1979. godine bio je ploveća rezidencija predsjednika Jugoslavije Josipa Broza Tita, koji je njime u tom razdoblju putovao 14 puta i posjetio 18 država.

galeb2

Početkom rata 1991. godine "Galeb" je iz Pule prebačen u Boku Kotorsku, gdje je ostao do kraja devedesetih kada ga je kupio grčki brodovlasnik sa namjerom da od njega napravi luksuznu jahtu. "Galeb" je tada otegljen u brodogradilište Viktor Lenac na remont, gdje je bio godinama, a kako je grčki vlasnik upao u finansijske probleme, nakon sudskog spora pripao je Gradu Rijeci.  

galeb14

Danas ...

Na javni poziv za 30-godišnju koncesiju za korišćenje "Galeba", nekadašnjega Titovog broda koji je zaštićen kao kulturno dobro Hrvatske, nije prispela ni jedna službena ponuda. Poziv je bio otvoren do 24. marta ove godine. Kako je saopšteno, tokom tendera koji je bio otvoren 90 dana, javilo se nekoliko zainteresovanih ulagača koji bi uložili u taj projekt, ali pod drugačijim uslovima,

galeb15

galeb16

Prema planu u koncesiju se treblo dati 3.500 od 4.500 kvadratnih metara broda, od toga 3.000 kvadrata koji mogu služiti u komercijalne svrhe, a 500 kvadrata koji bi morali ostati za muzej. Koncesionar bi uredio smještajne, ugostiteljske, kongresne i rekreacijske sadržaje. Procenjena vrijednost predviđene koncesije za 30 godina bila je 10,3 miliona eura.

galeb10

Brod Galeb je kulturno dobro, na osnovu rješenja Ministarstva kulture Republike Hrvatske od 30. oktobra 2006., dok je od 2011. pod trajnom zaštitom u skladu sa Zakonom o zaštiti i očuvanju kulturnih dobara.

galeb3

galeb7

galeb8

galeb11

galeb12

 

Ne propustite