Kupljeni autobusi stariji od uništenih

Bosna i Hercegovina
Kupljeni autobusi stariji od uništenih
.

Dok se u KJKP Gras uništavaju vozila koja su bila u solidnom stanju, kupuju se ona koja se ne mogu održavati, jer za to preduzeće nema uslove

Sporna vozila se nabavljaju u Tuzli, a u ovom gradu se nalazi i jedna od omiljenih lokacija za otpad iz Grasa

Sve su izraženije sumnje da prinudna uprava KJKP Gradski saobraćaj Sarajevo zajedno sa sindikalnim rukovodstvom, umjesto spašavanja ovog preduzeća, nastavlja ranije utrti put njegove potpune devastacije. Bivši predsjednik Sindikata vozača ovog preduzeća Nazif Dacić smatra da je prvenstveno na udaru autobuski vid saobraćaja, kao profitabilni dio preduzeća.

- Nažalost, potezi prinudnog upravnika ukazuju na to da se nastavljaju razne smicalice kako bi se uništio gradski autobuski saobraćaj u Sarajevu. Izgleda da je cilj obezvrijediti ga, kako bi se stvorilo opravdanje za njegovu privatizaciju, smatra Dacić.

Profitabilno uništavanje

Devastacija voznog parka, prema dobro upućenim izvorima, odvija se pod krinkom novih nabavki, u kojima su često nove vozne jedinice starije od onih koje se rashoduju. Oslobođenje je već pisalo o nabavci autobusa na plin koje su uprava i Sindikat kupili od istog dobavljača, za što je utrošeno oko milion maraka. Osim što je nabavka sporna jer je realizovana bez tendera, njoj je prethodilo rashodovanje 18 autobusa od kojih su neki bili znatno mlađi od nabavljenih. Prema informacijama Oslobođenja, za popravku ovih 18 autobusa bilo je neophodno izdvojiti oko 120.000 maraka. Za to se zalagao tadašnji predsjednik Nadzornog odbora Ramo Kasumović, koji je bio i protiv nabavke spornih autobusa na plin. Iako je u to vrijeme tvrdio kako ima plan za sanaciju Grasa i njegovo dovođenje na prihvatljiv gubitak za gradski saobraćaj, mandat mu nije produžen, a nabavka je ipak realizovana.


- Indikativno je da se u Grasu uvela praksa da u obnovi voznog parka učestvuje Sindikat. Ja sam kao novinar puno pisao o Grasu, o uništavanju voznog parka, što je izgleda profitabilan biznis za određene grupe, čak sam jednom i napadnut od predsjednika Sindikata zbog toga, rekao nam je zastupnik u Skupštini Kantona Sarajevo Zvonko Marić.

Prinudni upravnik Grasa Haris Gušić nikad nije odgovorio na naš pisani upit, dok iz Sindikata tvrde da bi preduzeće puno ranije propalo da za predsjednika nije došao Adnan Himzanija.

- Ranije se za milion nabavljalo samo desetak autobusa, a sada neko želi spornim napraviti što smo 34 autobusa za te pare obezbijedili. Svi su na CNG pogon, znate li koliko to znači za smanjenje zagađenja u Sarajevu, rekao nam je Himzanija.

Oni koji se ne slažu s Himzanijom, smatraju da je u konkretnom slučaju važnija sigurnost građana. Prema njihovom mišljenju, nabavljeni autobusi su pokretne bombe jer Gras nije stvorio nužne pretpostavke za njihovo održavanje. Upitno je čak da li u Grasu posjeduju propisanu aparaturu za mjerenje prisustva plina u prostoru za putnike. Sumnje da se radi o vozilima koja ne zadovoljavaju kriterije za obavljanje javnog prevoza podgrijava netransparentnost cijele nabavke.

- Vozila smo kupili u Tuzli, jer se taj čovjek osim gradskim prevozom bavi i uvozom autobusa. Da smo ih mi direktno dovlačili iz Njemačke, pitanje je da li bismo ih u Sarajevu mogli registrovati. Mašinski fakultet bi tražio svoje, drugi bi tražili svoje. Netačno je da su autobusi godinama stajali neupotrijebljeni u Tuzli, vjerujte neki su došli na stranim tablama i prodavač je završio svu potrebnu proceduru, rekao nam je Himzanija.

Za zastupnika Zvonka Marića simptomatično je da se godinama urušava vozni park Grasa, a da jedino u kontinuitetu opstaje rukovodstvo Sindikata. Uposlenik Grasa Alija Hodo, kojeg su zbog ukazivanja na nezakonite radnje izbacili iz Sindikata, kaže da to nije čudno, jer predsjednik Sindikata direktno utiče na sistematizaciju radnih mjesta i zadataka u ovoj firmi. Rezultat toga je, prema njegovim riječima, nekompetentnost, posebno u odjelu održavanja, gdje jedino nedostaje mehaničara.

Godinama se u Grasu skidaju dijelovi sa jednih autobusa i prebacuju na druge. Bez adekvatne evidencije i kontrole rezultat je rashodovanje, pa i uništavanje vozila koja su, prema mnogim procjenama, bila u dobrom stanju. Osim 18 autobusa s početka ove priče, primjer je i rashodovanje autobusa iz Turske, donacije koja je u Gras stigla prije nepune dvije godine. Svojevremeno jedan od tih autobusa vozio je Nazif Dacić.


- Vjerujte, to je bio odličan autobus, a kako sam informisan, sada je rashodovan. Nije me to iznenadilo, oni koji hoće da dobro zarade, uništavaju dobra vozila i prodaju ih u bescjenje, za Oslobođenje ističe Dacić.

Dobro upućeni u ove radnje kažu da bi bilo dobro provjeriti kako i ko provodi uništavanje, da li se prije svega prijavljuju stvarne težine željeza. Osim toga, upitno je šta se dešava sa određenim dijelovima rashodovanih vozila poput motora i mjenjača koji polovni na tržištu vrijede nekoliko hiljada maraka. U posljednjih nekoliko godina rashodovano je oko stotinu vozila, a uništavaju se čak i tramvaji iz holandske donacije koji su, kako tvrde neki od naših sagovornika, mogli biti korišteni još dvadesetak godina.

- Ja sam postavljao pitanja za nabavke kombija iz Njemačke, gdje je, koliko sam informisan, išao predsjednik Sindikata. Pitao sam i za uništavanje mlađih vozila, ali odgovore nikada nisam dobio, rekao nam je Zvonko Marić.

Sprega s vlastima

Prema njegovom, ali i mišljenju onih koji dobro poznaju situaciju u preduzeću, sve navedeno vodi samo jednim putem na kojem će mnogi koji danas šute ostati bez radnog mjesta. Ranije ustanovljenu praksu izgleda nastavlja i prinudni upravitelj, koji bi Skupštini Kantona trebao razjasniti sve nedoumice o nabavci autobusa iz Tuzle, ali i prezentirati rezultate svog dosadašnjeg rada. Sve je više onih koji vjeruju da se sve radi u sprezi s pojedinim predstavnicima vlasti, koji zastupaju interese zainteresovanih lobija za kupovinu zdravog dijela Grasa. U tom kontekstu, prstom se upire u premijera KS-a Elmedina Konakovića, ali i ministra Muju Fišu, koji vješto izbjegavaju razgovor o mogućim nepravilnostima u Grasu na koje Oslobođenje ukazuje. Činjenica da je ministar Fišo u Vladu došao iz Grasove konkurentske firme je samo razlog više za sumnju o planskom uništavanju preduzeća. Na to upućuje i odnos Sindikata koji se više bavi menadžerisanjem nego zaštitom prava radnika, kojima nije uplaćeno osam godina radnog staža i koji su primili tek junsku plaću.

Ne propustite